Figur 1 : Til venstre står kassen inde i hvilken selve computeren er, - højtalere, skærm, tastatur, mus og printer er blot enheder brugeren benytter for at udnytte computerens regnekraft.
Processor og enheder
Processoren og arbejdslagaeret er monteret på en
printplade (også kaldet bundkortet) inde i den grå kasse (som kan have andre
farver), der typisk står ved siden af skærmen. I/O-enhederne er bla. skærm,
tastatur, mus og printer.
Processoren er computerens centralenhed. Det er her alle instruktionerne fra et computerprogram bliver afviklet og det er her programdata bliver bearbejdet. Processoren består af registre, en regneenhed, en clock og et instruktionssæt. Hver programinstruktion indlæses i processorens instruktionsregister. Instruktionsregisteret udvælger de mikroinstruktioner der skal afvikles. Clocken bestemmer hastigheden og synkroniserer rækkefølgen de forskellige operationer udføres i. Regneenheden udfører beregninger på data og instruktioner. Se også figur 1 i afsnittet "Der var en gang ...".
Arbejdslageret opbevarer programmerne, der skal
køres på computeren. Det er herfra, processoren henter programinstruktioner og
programdata. Når en bruger ønsker at afvikle et program, hentes det fra et ydre
lager fx. harddisken og opbevares i arbejdslageret under programafviklingen.
Programmet er en fil, dvs. en rækkefølge af tegn i et af computerens lagre. En fil kan både være en programfil, billedfil, textfil mm. I en programfil repræsenterer tegnene programinstruktioner og data, der tilsammen udgør selve programmet. Når programfilen er overført til arbejdslageret, sættes processoren til at gennemløbe programmets instruktioner og bearbejde programdata, figur 2 viser filer i et RAMlager.
|
I/O-enhederne gør det muligt under selve
programafviklingen at indlæse og udlæse data. I et textbehandlingsprogram
skal brugeren kunne indlæse text vha. tastaturet, i et spil foretages
forskellige valg med musen og i et emailprogram vises en besked på
skærmen. Tastatur, skærm, mus, modem, harddisk, DVD-drev, CD-rom,
floppy-disk, printer, scanner og højtalere er nogle af de mest almindelige
I/O-enheder, der er koblet til computeren og som gør det lettere for
brugeren at indlæse data eller modtage data fra et program.
Processor, I/O-enheder og arbejdslager er
al den elektronik, som også kaldes hardwaren. Programmerne er softwaren.
Den består af data og instruktioner, som bestemmer, hvordan hardwaren skal
anvendes. Når brugeren ønsker at køre et program, giver hun besked til operativsystemet (operativsystemets opbygning gennemgås senere), der starter med at lede efter programmet (som regel på harddisken). |
Plads og hastighed.
Plads og hastighed har afgørende indflydelse på computeres afvikling af programmer. De første computere der blev lavet for 50 år siden havde kun plads til få hundrede tegn i deres arbejdslager og udførte mindre end 100 beregninger i sekundet. I dag har en typisk hjemmepc plads til 500.000.000 tegn og kan udføre 20.000.000 beregninger i sekundet. En computers kapacitet og dens evne til at opfylde brugernes behov måles i forskellige enheder der er udtryk for plads og hastighed :
Link til endnu mere viden:
Computerguide.dk Alt om computer
"Internettet
i mediehistorisk perspektiv" af Finnemann m.fl.
Click & Learn A PC hardware tutorial by Michael B.
Karbo -
KendDinPC Target Gruppen ApS
Computer for
begyndere