Internet
Illustration 1 :
Hvis Hans
ønsker at se en
hjemmeside,
som Grethe har lagt
ud
på nettet, så etablerer han
forbindelse
til nettet via
sin
udbyder, der formidler
forbindelse videre til Grethes
udbyder, der opbevarer
hendes
hjemmeside og sender en kopi
af
hjemmesiden
retur
til Hans via
hans
udbyder.
Internettet er dynamisk og gennemgår en rivende udvikling – det er svært at bestemme nøjagtig hvad Internettet er, fordi dets form i dag har ændret sig afgørende i morgen. Alligevel er det muligt at fremsætte følgende formelle definition af Internettet :
Information på Internettet præsenteres typisk i form af hjemmesider. Browseren er et program, der henter og viser hjemmesider på brugerens computer. At browse betyder at bladre og browseren gør det muligt for brugeren at ”bladre” gennem hjemmesider på Internettet.
Adressen på en hjemmeside kaldes et link, med browseren er det muligt at surfe fra et link til et andet link. Et link kan være et internt link, der refererer til et andet sted på hjemmesiden, det kan være et internt link, der refererer til et dokument på samme server eller det kan være et externt link, der refererer til et dokument på en anden server. Som det fremgår af Internetdefinitionen ovenfor, så er adresseringen et af de tre forhold, der definerer selve begrebet Internet.
Et link kaldes også for en URL (Uniform Ressource Locator) og er opbygget på følgende måde :
logisk forklaring : protokol IPadresse/domæne sti dokumentnavn
eksempel : http:// www.dsb.dk /togrejser/indland/ rejseplan.html
Protokollen er en besked til browseren om, hvilken type dokument der skal hentes og dermed en besked om, hvordan browseren skal kommunikere med et dokument og den server dokumentet ligger på. IPadresse/domæne er adressen på selve det website, brugeren ønsker at etablere forbindelse til, domænet er knyttet til en IPadresse. IPadressen gør det muligt entydigt at referere til den server, hvorpå ens dokument ligger.
Sti kan sammenlignes med en sti i din computers mappestruktur, det er selve vejen ned til den mappe hvori det dokument ligger, som du vil have fat i. Dokumentnavn er selve navnet på det dokument, du ønsker, at din computer skal vise.
Ovennævnte kan sammenlignes med at gå på biblioteket
og
låne
fx.
H.C.Andersen
eventyr
”Den
grimme
ælling”.
Protokollen
er et dansk
folkebibliotek, hvor jeg kan låne
danske bøger,
får hjælp af
dansksprogede
bibliotekarer og
låner
bøger efter
de regler der gælder her i Danmark.
Adressen
er postadressen på
biblioteket - fx.
Østergade
11, 5492 Vissenbjerg. ”Stien”
til
bogen kan
være fjerde
reol, tredje hylde,
bog nummer 23.
Dokumentnavnet er
selve
bogens titel
: ”Den grimme ælling”.
Hjemmesider
Hjemmesider indeholder en stor del af den information, vi kan tilegne os fra Internettet. Hjemmesider minder om et textdokument i et textbehandlingsprogram med den forskel, at de understøtter en multimediefremstilling af et budskab, fx. grafik, lyd og video udover almindelig text. HTML (Hyper Text Markup Language) kaldes den kode som hjemmesider implementeres i. Udover at understøtte multimediefremstilling af et dokument, så er det også muligt at indsætte links i et dokument, hvilket understøtter hurtig adgang til Internettets enorme mængder information.
Figur 2 : Et eksempel på et
dokument som det vises i en browser. Til højre samme
dokument
med
HTML-koder.
De
fleste
browsere
kan vise
HTML-koden, fx.
ved
at
klikke
på
undermenuen
Vis
og vælg
kilde. |
|
Søgerobot og
søgekatalog
Yahoo, dmoz og ni er exempler på internetportaler,
dvs. tjenester der gør det nemmere for
brugerne at få
adgang til
internettets store
informationsmængder. Internetportalerne
stiller
søgetjenester til
rådighed
ifa. søgerobotter
og
søgekataloger.
En søgerobot er et
program, der har
et
søgeudtryk
som input og
returnerer links til
hjemmesider,
der matcher
søgeudtrykket. Et
søgeudtryk
er et
eller flere
ord adskilt
af nul
eller flere
operatorer.
Søgerobotten
gennemløber
hjemmesiderne på
Internettet
og
returnerer ukritisk
alle links
på
hjemmesider, der
matcher
søgeudtrykket. Til forskel
fra
søgerobotten
er
søgekataloget
et redigeret index
over
hjemmesider.
I søgekataloget
er
der ansat folk,
der afgør
om en
hjemmeside
opfylder betingelserne
for at blive
registreret og
kategoriseret i en
af
søgekatalogets
kategorier. Til
forskel
fra
søgerobotten
er
der via
søgekataloger adgang
til
langt
færre
hjemmesider,
til
gengæld
opfylder de
forhåbentlig
langt
større kvalitetskrav.
I
et
søgekatalog er
hjemmesiderne struktureret i et
hierarki af
kategorier og
underkategorier.
Med
udgangspunkt i et generelt
katalog,
der
dækker det
emne
som
brugeren
søger
information om,
bevæger
brugeren
sig
gennem
underkataloger,
for til sidst at nå
frem til netop
det specielle
katalog,
som
indeholder den
søgte
information. Metoden
kan
sammenlignes
med
emneinddelingen på
et
bibliotek.
Hvis jeg ønsker
at finde noget om
teleskopkonstruktion, så skal jeg på
biblioteket
finde det
under
naturvidenskab – fysik –
astronomi. I søgekataloget
starter
jeg exempelvis
med at lede i naturvidenskab –
astronomi – observatorier.
Boolsk søgning
I en søgerobot indlæser brugeren et udtryk, hvorefter søgerobotten gennemløber hjemmesiderne på Internettet. Søgerobotten returnerer herefter alle de links til hjemmesider, som opfylder betingelserne i søgeudtrykket. Metoden med et søgeudtryk som input og en liste over links som output kaldes også boolsk søgning.
Boolsk søgning eller boolsk algebra som det også kaldes, kan sammenlignes med almindelig algebra, som vi kender det fra matematik. Exempelvis er (a + b) – c et gyldigt udtryk, der jo netop er kendetegnet ved at være opbygget på følgende måde : udtryk operator udtryk. På samme måde kan et boolsk udtryk bestå af et udtryk efterfulgt af en operator og et udtryk. Men i boolsk algebra repræsenterer udtryk kun værdierne sand eller falsk. Operatorerne er særlige boolske operatorer oftest AND, OR og NOT.
Et boolsk udtryk er opbygget på samme måde som et udtryk i
almindelig algebra, boolsk-udtryk boolsk-operator
boolsk-udtryk
= resultat, hvor
resultat kan antage
værdien falsk
eller sand.
Hvis den boolske
operator er OR,
så
vil resultatet
være
sandt, hvis enten det ene udtryk er
sandt eller det andet udtryk er sandt
eller hvis begge
udtryk er sande,
kun hvis begge udtryk er falske vil
OR-operatoren
returnere
værdien falsk. Hvis den boolske
operator
er AND, så vil
resultatet
kun være sandt, hvis
begge udtryk
er
sande, ellers vil
AND-operatoren
returnere
værdien
falsk. Som
det fremgår af
figur 3 returnerer
NOToperatoren en værdi
fra et
enkelt
udtryk, hvis
udtrykket er
sandt returnerer
NOT-operatoren
værdien falsk
og hvis
udtrykket er
falsk
returneres
værdien
sand.
|
Figur 3 : AND-operatoren returnerer kun sand hvis begge værdier er sande. OR-operatoren returnerer kun falsk hvis begge værdier er falske. NOT-operatoren inverterer den værdi den modtager.
Et søgeudtryk i en søgerobot er et boolsk udtryk, søgerobotten
returnerer adresser på hjemmesider, der opfylder
betingelserne
i søgeudtrykket.
Eksempel : jeg ønsker at finde noget om EU og EF.
Nedenfor angives hvor mange adresser dvs. links på hjemmesider, søgerobotten returnerer.
EU 59.000
EF 39.900
EU AND EF 33.300
EU OR EF 69.100
Exemplet kan også illustreres på følgende måde
:
|
Med yderligere et exempel vil jeg forsøge at illustrere, hvordan
boolsk søgning kan anvendes i en søgerobot. Jeg
vil
bygge en stjernekikkert og
foretager følgende søgninger
efterfulgt af antal
returnerede
links:
astronomi 10031
astronomi AND kikkert 214
astronomi AND (kikkert OR teleskop) 407
astronomi AND NOT astrologi AND (kikkert OR teleskop) 390
astronomi AND NOT astrologi AND (kikkert OR teleskop) AND byg-selv 1
Det første søgeudtryk returnerer alt for mange links, med
andet, tredje og fjerde søgeudtryk reduceres antallet af
links
og med det sidste søgeudtryk
returnerer søgerobotten
kun
en side,
hvilket næsten er for få
sider.
Som det fremgår af exemplet er det muligt at opbygge sammensatte
og komplicerede søgeudtryk, der returnerer et begrænset
og overskueligt antal links på relevante hjemmesider. Det
kræver
rutine at opbygge søgeudtryk
og finde på relevante
ord
der kan
indgå i søgeudtrykket, men
prøv selv.
Ovenfor er vist de meste almindelige boolske operatorer, men de realiseres
forskelligt i de forskellige søgerobotter. Desuden findes
der
yderligere operatorer som fx.
NEAR, ”...”, ? og +. Men
disse
variationer
afhænger af de enkelte
søgerobotter. Er
du i tvivl om deres
betydning og
hvordan de anvendes, så
rådfør dig
med
søgerobotternes hjælpefunktioner.
Email har sin oprindelse helt tilbage fra Internettets start og kan sammenlignes med filoverførsel, der bærer præg af at være kommunikation mellem mennesker. E-mailsystemer kan opdeles i 2 dele - brugergrænseflade og beskedformidling - som det fremgår af figur 5.
Email har haft stor udbredelse og popularitet lige siden starten af Internettet. Fordelene sammenlignet med snailmail (traditionel postudbringning) er :
Ligesom traditionel postuddeling overføres email
via
postkasser der kaldes mailboxe.
Mailboxe administreres
af
Internetudbyderen.
Brugeren kan
bl.a. udføre følgende
operationer
vha.
E-mailprogrammet :
Hente indhold i mailbox. Sende beskeder via mailbox. Lave nye beskeder. Besvare modtagne beskeder.
En besked består af en header og en body.
Headeren indeholder bl.a. flg. felter :
Til
:
modtagers
E-mailadresse.
Carbon
copy (cc:)
:
flere
modtageres
E-mailadresse.
Blind carbon
copy
(bcc:) :
flere
modtageres
E-mailadresse
usynlig
for andre
modtagere.
Emne
:
sigende
overskrift
der
beskriver
beskedens
indhold.
Dato
:
tidspunkt
for
afsendelse.
I headeren tilføjes også forskellige systemoplysninger, der gør det nemt for E-mailprogrammet at overføre evt. yderligere beskeder mellem modtager og afsender.
I bodyfeltet er selve beskeden, der bør skrives i almindelig textformat så alle postprogrammer kan gengive beskeden. Indholdet i bodyfeltet bliver ikke krypteret, og da en mail kan passere adskillige postservere inden den når frem til modtageren, vil indholdet være lige så åbent og tilgængeligt som indholdet i et postkort.
Selve beskedformidleren er en server (fx. hos en Internetudbyder), som
administrerer
brugernes mailboxe.
Når
en bruger sender en
besked,
kontrolleres den
af beskedformidleren. Herefter
lægges beskeden i modtagerens mailbox
eller sendes ud på
nettet, hvis
modtageradressen tilhører
en anden
beskedformidler/udbyder.
Figur 6 : I headeren fremgår det, hvem beskeden sendes til (Til: og Cc:) samt beskedens overskrift (Emne:), i bodyfeltet er selve beskeden.
For at sende en Email skal modtagerens adresse anføres. Adressen udpeger entydigt en mailbox og er opbygget på følgende måde :
navn@domain.topdomain fx. ke@aigis.dk Bemærk æ, ø og å må ikke bruges.
navn er det navn brugeren ønsker at bruge, hvis det er ledigt.
domain er det navn beskedformidleren/udbyderen har valgt at bruge.
topdomain er 2 eller 3 bogstaver der angiver hvilket land eller organisationstype domain og navn tilhører. .dk angiver at adressen tilhører en mailbox i Danmark.
Figur 7 : Det passer sig bedst at lave sine e-mails og nyhedsbeskeder i almindelig tekst. HTML er et hjemmesidesprog, der hører hjemme i en browser og det er ikke alle postprogrammer, der kan gengive HTML korrekt. Desuden bør svar starte med re: i emnefeltet, du kommer ind i dette skærmbillede ved at starte Outlook Express, venstreklikke på funktioner og vælge indstillinger.
Råd og vink om Emailling
Ligesom der findes uskrevne regler for, hvordan vi kommunikerer med hinanden, fx. starter vi en telefonsamtale med præsentation, man snakker ikke i munden på hinanden, unødig kritik undgåes etc. så er der også uskrevne regler for, hvordan man E-mailer til hinanden. I punktform kan de opridses som følger :
RFC 1855 kan hentes på denne adresse : www.dtcc.edu/cs/rfc1855.html
Nyhedsgrupper/USENET
Nyhedsgrupper er en Internettjeneste udviklet af 2 amerikanske
studenter i 1979. Nyhedsgrupper kaldes også for USENET og
kan
sammenlignes med email. Men hvor
email
er
en-til-en-kommunikation,
så
er
nyhedsgrupper
en-til-mange-kommunikation.
Hvor email
oftest er
en
besked til en enkelt
person,
så har beskeder i en nyhedsgruppe
mange modtagere.
Hver nyhedsgruppe er tematiseret, således at beskedernes indhold
er afgrænset til nyhedsgruppens emne. Med andre ord så
kunne en nyhedsgruppe også kaldes en debatgruppe, hvor
alle kan
sende indlæg, der vedrører
det emne, som gruppen har
vedtaget
at
diskutere. I nyhedsgruppens
fundats fremgår
det, hvad der
må
diskuteres. Indenfor disse rammer
er
det
muligt
at
stille
spørgsmål,
udvexle
meninger,
svare på
spørgsmål og
kommentere
andres indlæg.
For exempel i nyhedsgruppen dk.fritid.hus-og-have er det muligt
at diskutere alt vedrørende fritid, hus og have, har dine
tomater
fået underlige sorte
pletter og hænger
de med
bladene, så er det i denne
nyhedsgruppe, du kan spørge
om, hvad
du kan gøre.
Der er
mange
der læser
dit spørgsmål
og måske er der en
eller
flere, der
kommer med et bud
på,
hvad du kan gøre. Det kan
også
være,
at
du læser
et
spørgsmål
om
noget, du
har
kendskab til og kan give
et
svar
på.
Der findes mere end 50.000 nyhedsgrupper og ca. 200 af dem er danske. Der
findes nyhedsgrupper om EDB, fritid, helbred, kultur,
marked, politik, sport,
teknik og
meget andet.
Figur 8 : En nyhedsbesked ligner email-formatet, men i feltet Nyhedsgrupper: fremgår det hvilken nyhedsgruppe beskeden sendes til. I Emne-feltet skrives en sigende overskrift.
Nyhedsgrupper – kort fortalt
En besked til en nyhedsgruppe indeholder en header og en body. Headeren omfatter :
Første gang nyhedslæseren anvendes udføres følgende 3 trin :
- Indlæsning af liste over nyhedsgrupper. Internetudbyderen administrerer en liste over nyhedsgrupper, der er tilgængelige på udbyderens server, med en langsom forbindelse vil det tage nogle minutter at hente listen over nyhedsgrupper hjem til brugerens computer.
- Abonner på udvalgte grupper. Den eller de grupper brugeren ønsker at følge med i udvælges fra listen over nyhedsgrupper. Det skal understreges, at et abonnement på en gruppe ikke koster penge. Herefter bestemmes i hvilket omfang, gruppernes indhold skal hentes hjem. Det anbefales kun at brevhovederne hentes hjem. En gruppe kan have mange tusinde beskeder, det kræver for meget tid og båndbredde at hente dem alle hjem.
- Beskedudvælgelse. Når brevhovederne er hentet hjem i de grupper, der abonneres på, så udvælg de beskeder du vil læse. Den eneste information der er om de enkelte beskeder er oprettelsestidspunktet, afsenders kaldenavn samt beskedens brevhoved, som det fremgår af emne-feltet. De udvalgte beskeders indhold hentes herefter hjem og brugerens kan læse deres indhold.
Det hænder at en tråd oprettes i en gruppe, der ikke passer
til gruppens fundats. En tråd der exempelvis
starter i dk.edb.internet
kan
udvikle sig til at høre
hjemme i
dk.edb.internet.udbydere.
Det er da
muligt, at en
af deltagerne i
gruppen sender tråden
videre til den
rette
gruppe,
hvilket
kaldes
at
FUTTE en
besked. (FUT
: Follow Up
To). Det er
også
muligt at starte den samme tråd
i
flere
grupper, hvilket gøres
ved at
skrive
nyhedsgruppernes
navne
i
til-feltet i beskedens
header.
Crossposting
kaldes
det
når
den samme besked
sendes
til
flere
grupper. Det er
ikke
særlig
velset
og bør undgås.
Hver nyhedsgruppe har en fundats, af hvilken det fremgår, hvad der
diskuteres i gruppen. I fundatsen fremgår det bla.
gruppens gyldighedsområde,
forholdet
til
andre
grupper,
etc.
I nyhedsgrupper må
man
sædvanligvis
kun anvende
almindelig
text. Bekeder
der ikke er
textfiler, kan
evt.
sendes til en
binaries-gruppe.
Reklamer og
annoncering
må kun
sendes
til gruppen dk.marked.
Vil du vide mere om nyhedsgrupper, så prøv dette link : www.usenet.dk
Netikette
I afsnittet om E-mail blev det gennemgået, hvilke uskrevne regler der er gode at følge, når man anvender E-mail. De samme regler gælder for nyhedsgrupper og kan i øvrigt suppleres med følgende :
Se i øvrigt RFC1855
http://www.dtcc.edu/cs/rfc1855.html
og
http://www.usenet.dk/netikette/
Der
gælder
iøvrigt
samme
generelle
regel
for
nyhedsgrupper
som
for e-mail,
brug din sunde
fornuft
og nyhedsgrupperne
bliver et
godt
redskab til udvexling
af
information,
erfaringer og
viden.
Internet og computerteknologi - et paradigmeskift
Computeren og Internettet markerer et paradigmeskift for informationsformidling. Et paradigmeskift der har betydet en afgørende ændring i vores måde i at skabe og formidle information, en ændring der har karakter af at være informationsteknologisk revolution. To gange tidligere er der forekommet paradigmeskift i menneskets måde at skabe og formidle information.
Det skrevne ord blev udviklet for flere tusinde år siden og gjorde det muligt at fastholde viden i en tid, hvor det ellers var myter og tro, der havde afgørende indflydelse på samfundsudviklingen. Viden blev skrevet ned, overleveret og husket, der var tale om et paradigmeskift, som markerede afgørende ændring i den måde mennesket hidtil havde kommunikeret.
I dag har gamle tænkere som Arkimedes, Aristoteles, Platon, Euclid m.fl. stadig indflydelse på vores verdensanskuelse, i kraft af de texter de skrev for mere end totusinde år siden. Men det var en lille afgrænset samfundsgruppe der skabte, formidlede og tilegnede sig information i form af det skrevne ord.
Det trykte ord er det andet paradigmeskift. Gutenberg udvikler bogtrykkerkunsten og i 1455 trykker han den første bog. Viden der førhen blev skrevet af i hånden, kan nu publiceres hurtigere, i større omfang og billigere. Det blev muligt for mange at skaffe sig publikationer, der førhen var forbeholdt konger, fyrster og de gejstlige.
I dag modtager vi det trykte ord i bøger, aviser, tidsskrifter og andre tryksager. Store mængder information og viden kanaliseres ud til læserne, men selve informationen skabes stadig af en forholdsvis lille gruppe informationsproducenter.
Det interaktive ord medfører et tredie paradigmeskift. Computeren og Internettet resulterer i en afgørende ny måde at formidle viden og information. Der forekommer et paradigmeskift, hvor det er muligt at tilegne sig store mængder information ved hjælp af den ny informationsteknologi. Men samtidig er det også muligt selv, at komme til orde.
Computeren og Internettet medfører en afgørende ny kommunikationsform, hvor brugeren aktivt modtager og udsender information til Internettets millioner af brugere. Det interaktive ord adskiller sig fundamentalt fra det skrevne ord og det trykte ord.
Web
2.0
Internettet gennemløber til stadighed en udviklingsproces. Nye faciliteter
kommer til og andre faciliteter anvendes i mindre omfang
eller slet ikke. Men
grundsubstansen
er
stadig
den
samme,
ved
hjælp
af
en
server
(stor computer
som
din
Internetudbyder
eksempelvis
stiller
til
rådighed) og
entydig
adressering, så er
det
muligt at oprette et
hjemmesidedokument, sende en
mail,
overføre en fil eller
udføre
nogle af alle de andre
tjenester på
Internettet.
Internettet
har dog
gennemgået
en
udviklingsproces i et
omfang, så
det adskiller sig
væsentligt
fra det Internet der var
adgang til
for ca. 15
år siden. Web
2.0 kaldes de nyeste
tjenester og er
karakteriseret ved
at
understøtte
sociale relationer mellem brugere af
Internettet.
Exempler på web 2.0 er
sociale netværk,
Blogs,
Wikipedia, Youtube,
podcast,
flikr,
RSS,
second
world
og mere. Nedenfor
gennemgåes
nogle af
disse
exempler.
Weblog
Weblog eller bare blog er
en slags dagbog på Internettet. Mange blogs handler
om enkeltpersoners
skriblerier, men
der er også en del
blogs, der
er tematiseret omkring
et emne
og
hvor skribenter på
bloggen
bidrager
med omfattende
viden.
Bloggeren kaldes
skribenten bag en
blog. Den
sidste
besked lægger
øverst i stakken af beskeder og som
regel er det muligt for alle at
kommentere, det der
bliver skrevet
på bloggen.
Hvis du vil
prøve
at
oprette
en
blog, så
er her
links til
populære
websites,
hvor du
kan
oprette din egen weblog:
blogbar.dk/
www.blogger.com
easyblog.dk/
Vil du se eksempler på blogs,
så
følg
disse
links:
overskrift.dk/
blogbot.dk/
www.danskeweblogs.dk/
Wikipedia
Wikipedia er et
online leksikon oprettet og administreret af frivillige.
Alle kan bidrage med
artikler i
Wikipedia. Typisk vil
artiklerne i
Wikipedia være længere
og mere
uddybende end
artiklerne i
et traditionelt leksikon.
Wikipedia-skribenterne
har typisk en detaljeret indsigt i de
emner de
skriver om.
Ofte vil der
være flere
skribenter
til at skrive en
artikkel, som bidrager med
det
bedste
de ved om et
bestemt
emne.
Wikipedia er et
godt og
anbefalelsesværdigt
opslagsværk, men det har
sine
begrænsninger. Nogle emner
kan
det
være
vanskeligt
at lave en
entydig beskrivelse af.
F.ex.
er
der mange meget
forskellige
opfattelser
af
mellemøstkonflikten, det vil
være et
emne,
der er
vanskeligt
at beskrive
i
Wikipedia.
Wikiepedia
findes
på mere end
250
sprog
og
omfatter mere end 10
millioner
artikler,
hvoraf de
98.000 er på dansk
(pr. 7.
december
2008).
Link
til
Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Forside
Podcast
Podcast eller podcasting er
et værktøj til at udgive lyd- eller videofiler på
Internettet. Danmarks Radio podcaster
mange af deres
udsendelser. Hvis du
vil høre en
radioudsendelse, der har
været
sendt, så er
det muligt
at
downloade
lydfilen, som en
mp3-fil og efterfølgende
kan
du høre
den på din computer,
mp3-afspiller eller et andet
medie.
Links til mere viden om podcast:
http://www.dr.dk/Podcast/A-G.htm
http://cfu.emu.dk/gskit/podcasting/
http://db.podhead.dk/pod/pod_forside$.startup
http://www.sdu.dk/Nyheder/RssPodcast.aspx
http://www.podblog.dk/
RSS
I stedet for at surfe rundt for at finde de sidste opdaterede sider med nyheder, så er det muligt at de seneste nyheder kommer til dig. De fleste nyhedsmedier bruger RSS feeds. Som regel vil du kunne vælge mellem forskellige feeds. Eksempelvis kan et nyhedsmedie have feeds for nyheder, indland, udland, sport m.m. Hvis du vælger feed for sport, får du tilsendt de seneste sportsnyheder direkte til din browser. Bare klik på det ikon der ser sådan her ud: og følg guiden.
Links til mere viden om RSS feeds:
http://www.dr.dk/Nyheder/Service/rss.htm
http://rsskataloget.dk/
http://www.it-borger.dk/Trends/internet/rss
Facebook, myspace, arto.dk ...
Facebook, myspace, linkedin, myface, arto og mange andre websites er
exempler på sociale netværk på Internettet, hvor brugere
kan oprette en profil
og komme i
kontakt med andre
brugere.
Det er
muligt at
komme i
kontakt med
gamle
skolekammerater, kolleger
eller andre bekendte. Man kan
uploade
billeder, sende små
applikationer
eller chatte i
disse
miljøer.
Mange sociale
netværk
har en
afgrænset målgruppe,
et
bestemt formål eller
stiller
en
særlig tjeneste til
rådighed. Her er en oversigt over
nogle af de
mest
udbredte:
arto
målgruppen
er
børn og
unge i
Danmark.
facebook åbent
socialt netværk for
alle.
fotolog
netværk for foto-blogging.
hi5
endnu
et
åbent
socialt
netværk for
alle.
last.fm fællesskab
omkring musik.
linkedin
skaber forbindelse mellem profesionelle indenfor alle
fag.
mandala socialt og
profesionelt
netværk for mennesker i
udvikling.
myspace åbent
fællessakb for alle.
ryze etablerer
netværk
indenfor
erhverv og
karriere.
orkut
online
fællesskab til
et mere
aktivt og
stimulerende
socialt
liv!
tribe.net
åbent online
fællesskab for
alle.
youtube upload og del
video med
resten af
Internettet.
xing
fællesskab
til
at
vedligeholde
forretningsforbindelser.
Til slut
Jeg håber, du har fået
en
ide om, hvad Internettet er for
noget. Den bedste måde
at lære at
bruge
Internettet er ved
at prøve sig
frem. Og så er det
tilladt at spørge
kolleger,
venner
og
familie til
råds, når man støder
ind
i et problem, der ikke
lige er
til
at overskue.
Nedenfor har jeg tilføjet
nogle link
til hjemmesider,
der
indeholder mere
viden om
Itnernettet.
God
fornøjelse
på Internettet
og husk
nu, at
der også findes en
rigtig fysisk
verden
udenfor
Internettet
;-)
Link til mere viden om Internettet: