7.0 Microsoft Word XP

Der findes mange forskellige textbehandlingsprogrammer, der opfylder vidt forskellige textbehandlingsbehov. De fleste programmer har et stor udvalg af faciliteter og kan udføre meget rafineret textbehandling. MSWordXP er et af de mest udbredte textbehandlingsprogrammer, med denne guide vil du blive i stand til at betjene de vigtigste funktioner i MSWordXP.

Efter opstart af computeren vises skrivebordet også kaldet desktoppen. På skrivebordet er ikoner for de mest brugte programmer. Når der dobbeltklikkes på ikonet for MSWordXP gives der besked til operativsystemet om at starte programmet. Operativsystemet kontrollerer om programmet existerer, loader det og lader nu programmet blive afviklet på computeren.

Hvis programmet ikke er repræsenteret ved et ikon på skrivebordet, kan det opstartes via startmenuen. I Windows gøres følgende :


7.1 Microsoft Word XP generelt

Efter opstart af Microsoft Word XPvises editoren som er arbejdspladsen hvor selve texten skrives, ligesom texten på en gammeldags skrivemaskine skrives på papiret i skrivemaskinens valse. Til forskel fra den gamle skrivemaskine er der i editoren adgang til mange forskellige værktøjer, der gør det muligt at manipulere på texten. Ovenfor (i afsnit 4) er vist, hvordan det er muligt at manipulere på en text i Notesblok. På samme måde kan der manipuleres på en text i Microsoft Word XP – prøv selv. Figur 30 viser skærmbilledet brugeren præsenteres for i Microsoft Word XP. Øverst er titellinien, her står at det er Microsoft Word XP der er opstartet samt navnet på texten der arbejdes på. Indtil brugeren giver texten et navn, kalder Word texten for dokument efterfulgt af et tal. Under titellinien er menulinien samt to værktøjslinier – standard- og formateringslinien.

 
Menulinien :

Menulinien i MSWordXP omfatter følgende undermenuer:

Figur 30: Når der startes på en ny text vises dette skærmbillede, der er editor og forskellige værktøjslinier.


Den lille sjove papirclips, der er nederst i skærmbilledet, er også en del af hjælpeværktøjet og kaldes office-assistenten. Hvis den ikke er i skærmbilledet, kan den aktiveres ved at klikke på det sidste ikon i standardlinien, som ser sådan ud : 

Værktøjslinier :


Under menulinien ligger standardlinien (se figur 30), der omfatter genveje til de mest brugte funktioner. Fra standardlinien er det muligt at åbne et nyt dokument, hente indholdet i en fil, gemme en text, udskrive en text på en printer, få vist texten på skærmen som den vil se ud hvis den skal udskrives, lave stavekontrol, klippe og kopiere i textdele, lave tabeller, spalter og rammer. Under standardlinien, ligger formateringsslinien, her er der genveje til endnu flere funktioner der bruges hyppigt i de fleste textdokumenter. Det er muligt at bestemme tegnenes skrifttype, typografi samt størrelse. Det er også muligt at bestemme textens placering på siden, lave punktopstilling og definere tekstens farve.
 

Der kan tilføjes endnu flere værktøjslinier og værktøjslinier kan fjernes, afhængig af den enkelte brugers behov :

Opret et dokument : En ny fil åbnes ved at klikke på Ny-ikonet i standardlinien, det første ikon fra venstre. En existerende fil åbnes ved at : Første gang en fil skal gemmes :
Efterfølgende kan filen gemmes ved at klikke på diskette-ikonet eller genvejen ctrl+s.
 
 

7.2 Exempel : Gadefest

Prøv nu at skrive følgende text i editoren : Asfaltbal Hele gadens beboere inviteres hermed til fest d. 22.6.2003 kl. 18:00 i festlokalerne. De ”Glade musikanter” sørger for musikken, der vil være mulighed for at købe grillmad og drikkevarer. Svar udbedes. Med venlig hilsen festudvalget. Indholdsmæssigt er texten i orden, men layoutet er elendigt. Med et textbehandlingsprogram er der mulighed for at peppe textens fremtoning en hel del op. Hvis du arbejder i samme dokument, som du oprettede ovenfor, så har den allerede fået navnet invitation. Bemærk at texten med et sigende navn gør det nemt at skelne filen fra andre filer. Det er en god idé jævnligt at gemme teksten fx ved at bruge genvejstasten ctrl+s. Der findes ingen regler for, hvor ofte texten skal gemmes. Personligt foretrækker jeg at lave en sikkerhedskopi, når jeg har arbejdet ved computeren i et par timer eller lavet et par siders text.
 

Nu skal indbydelsen gøres mere spændende. Marker hele texten, ved at vælge undermenuen Rediger og klik på Marker alt. Til nogle kommandoer er der en genvej, som det fremgår af menupunkterne. For at markere hele texten kan genvejen ctrl+a bruges. Herefter :

  • Klik på Formater.
  • Vælg Skrifttype og der vises et skærmbillede med faneblade.
  • Klik på fanebladet Skrifttype.
  • I dialogboxen vælges Skrifttype, Typografi og Størrelse på tegn. Prøv at foretage forskellige valg og bemærk, at der nederst i boxen vises en lille textprøve på dine valg.
  • I exemplet har jeg valgt at bruge Chevara Outline Normal og 24 punkt. Prøv selv at vælge en type, typografi og størrelse. Texten skal også præsenteres midt på siden, hele texten skal stadig være markeret : Det er også muligt at centrere texten fra centreret-ikonet i formateringslinien. Overskriften skal være ”Asfaltbal” - gør følgende : Tid og sted skal også fremhæves : Nu skal der tilføjes en illustration : Nu er blomsten indsat i texten, men den kan gøres lidt mere spændende : Farve og placering kan også ændres - prøv selv. Hvis anvisningerne ovenfor er fulgt, så skulle du gerne være nået frem til omtrent følgende resultat :
    Asfaltbal
     
     

    Hele gadens beboere inviteres hermed til fest
     
     

    d. 22.6.2002 i festlokalerne kl. 18:00
     
     

    De ”Glade musikanter” sørger for musikken, der vil være mulighed for at købe grillmad og drikkevarer.
     
     

    Svar udbedes.
     
     

    Med venlig hilsen festudvalget.
     
     


     
     
     
     

    Og husk nu at gemme filen med ctrl + s



    7.3 MSWORD – detaljeret gennemgang

    Stavekontrol :

    Stavekontrol er et godt redskab og aktiveres ved at vælge undermenuenFunktioner og vælge menupunktet Stavekontrol eller brug genvejstasten F7. Stavekontrollen gennemløber texten, viser de ord den ikke kan slå op i ordbogen og lader brugeren bestemme hvilken handling der skal udføres. Måske er ordet et navn og derfor ikke med i ordbogen, så skal den foreslåede rettelse ignoreres eller hvis det er et navn/ord der ofte bruges, så kan det tilføjes til ordbogen. Hvis det er en stavefejl, så kan stavekontrollen foreslå et eller flere alternativer i en liste, hvorfra fejlen kan erstattes med det rigtige ord. Texten vises i en inputbox, men brugeren kan også selv lave rettelser stavekontrollen ikke foreslår. I Indstillinger kan opsætningen af stavekontrollen ændres, fx. kan brugeren vælge andre ordbøger, ignorere bestemte typer ord og lade stavekontrollen markere ord den ikke genkender med en rød bølget streg.
     

    Det er muligt at vælge det sprog stavekontrollen foretaget i, vælg Funktioner – Sprog - Angiv sprog og vælg sprog fra listboxen. Med synonymordbogen (Funktioner – Sprog - Synonymordbog) kan MSWord foreslå en liste af synonymer til et valgt ord. Med Ordoptælling laver MSWords en statistik der viser antal tegn, ord, linier, afsnit og sider texten fylder.
     

    Indstillinger for Autokorrektur laver en del rettelser, mens texten skrives. Opsætningen til Autokorrektur kan ændres,så brugeren selv har indflydelse på i hvilket omfang, der løbende skal laves rettelser. Gør exempelvis følgende :

    Nu kan MSWord skrives uden at det bliver rettet til Msword. Og punktumet i forkortelsen fx. opfattes ikke som afslutning på en sætning, hvor det efterfølgende bogstav skal rettes til stort.

    Indsæt billede, text eller figurer :
    Fra undermenuen Indsæt kan der tilføjes forskellige elementer i texten. Med denne facilitet opnås en højere grad af ensartethed og korrekthed i dokumentet. Det er muligt at tilføje sidetal, data, klokkeslæt, forud definerede texter, billeder etc. For at indsætte grafik gøres følgende :

    Punktopstilling:  
    En text der opremser forskellige valgmuligheder, kan gøres mere læsevenlig vha. en punktliste. I højre ende af værktøjslinien Formatering er der forskellige ikoner, med hvilke det er muligt at manipulere på en punktliste: Spalter og koloner:
    Kolonner hedder spalter i MSWord. Ønsker du at tilføje to til fire spalter er det nemt at gøre fra Spalter-ikonet i standardlinien. Hvis spalterne skal gennemgå en mere detaljeret tilpasning, så vælg FormaterSpalter i denne dialogbox bestemmes antal spalter, deres bredde, afstand mellem spalterne, om der skal være streg mellem spalterne etc. Tabeller kan også laves ad den nemme vej via Indsæt tabel-ikonet i standardlinien. Men en mere detaljeret opsætning af en tabel kan foretages fra menuliniens undermenu Tabel . Det er også muligt at bruge værktøjslinien Tabeller og kanter til at administrere tabeller. Denne værktøjslinie opstartes fra Tabeller og kanter-ikonet i standardlinien. Rammer kan oprettes fra Udvendig kant-ikonet i formateringslinien. Der kan vælges mellem forskellige typer rammer. Den lidt mere besværlige vej der til gengæld giver mulighed for en mere detaljeret tilpasning opnås ved at klikke på FormaterKanter og skygge ... så vises tre faneblade og dialogboxe hvor det bestemmes mere præcist hvordan rammerne skal fremtræde.
     

    I dette dokument har jeg valgt at lave et sidehoved :

    Informationsteknologi – introduktion og guide     side 27






    Der kan også være en sidefod i et dokument. For at oprette sidehoved eller sidefod, så gør følgende :

    For at lave speciel understregning af textdele så vælg FormaterSkrifttypeSkrifttype. Fra listboxen Understregning er det muligt at vælge forskellige former for understregning. Tabulatorer administreres fra FormaterTabulatorer.... I denne dialogbox kan du bestemme intervallet mellem tabulering og anvendelse af fyldtegn.

    Udskriv:
    Det er muligt at danne sig et indtryk af den færdige udskrift, inden printeren begynder at sluge papir og farvetoner. Klik på sjette ikon fra venstre i standardlinien (Vis udskrift) og der vises et skærmbillede, omtrent som en udskrift af dit dokument vil se ud. Samme funktion kan opnås ved at vælge FilerVis udskrift i menulinien. Med tasterne Page Up og Page Down kan brugeren bladre i det viste dokument. Efter at have set det viste udskrift, så kan det udskrives ved at klikke på printer-ikonet Udskriv. Det er også muligt at vende tilbage til editoren og lave eventuelle rettelser ved at klikke på ikonet Luk. Et dokument kan også udskrives fra editoren enten ved at klikke på printer-ikonet Udskriv i standardlinien eller vælge udskriftsfunktionen fra Filer – Udskriv fra menulinien. Men det nemmestee r at bruge genvejen ctrl+p. I dialogboxen vælges printeren der skal udskrives på, hvor meget af dokumentet der skal udskrives og i hvor mange exemplarer. Det er muligt at sætte de fleste printere op til at udskrive i en lav kvalitet, hvor der spares på farvetoner, ligesom det er muligt at vælge en særlig høj udskriftskvalitet, dette valg kan eventuelt foretages fra dialogboxen Egenskaber.

     
     


    Top   Email til Webmaster   Mainmenu