Efter opstart af computeren vises skrivebordet også kaldet desktoppen. På skrivebordet er ikoner for de mest brugte programmer. Når der dobbeltklikkes på ikonet for Star Office gives der besked til operativsystemet om at starte programmet. Operativsystemet kontrollerer om programmet existerer, loader det og lader nu programmet blive afviklet på computeren.
Hvis programmet ikke er repræsenteret ved et ikon på skrivebordet, kan det opstartes via startmenuen. I Windows gøres følgende :
7.1 Star Office generelt
Efter opstart af Star Office vises editoren, det er arbejdspladsen hvor
selve texten skrives, ligesom texten på en gammeldags skrivemaskine
skrives på papiret i skrivemaskinens valse. Til forskel fra den gamle
skrivemaskine er der i editoren adgang til mange forskellige værktøjer,
der gør det muligt at manipulere på texten. I afsnit 4 er vist,
hvordan det er muligt at manipulere på en text i Notesblok. På
samme måde kan der manipuleres på en text i Star Office – prøv
selv. Figur 29 viser skærmbilledet brugeren præsenteres for
i textbehandling i Star Office. Øverst er titellinien, her står
at det er Star Office der er opstartet samt navnet på texten der
arbejdes på. Indtil brugeren giver texten et navn, kalder Star Office
texten for dokument efterfulgt af et tal. Under titellinien er menulinien
samt to symbollinier – funktionslinien og objektlinien.
Menulinien :
Menulinien i Star Office omfatter følgende undermenuer:
Figur 29: Når der startes på en ny text vises dette skærmbillede, der er editor og forskellige værktøjslinier.
Symbollinier :
Under menulinien ligger funktionslinien, der omfatter genveje til nogle af de mere brugte funktioner. Fra funktionslinien er det muligt at hente indholdet i en fil, gemme en text, udskrive text på en printer, klippe og kopiere i textdele, fortryde handlinger etc.
Under funktionslinien ligger objektlinien, hvor der er genveje til endnu flere funktioner der bruges hyppigt i de fleste textdokumenter. Det er muligt at bestemme tegnenes skrifttype, typografi samt størrelse. Det er også muligt at bestemme textens placering på siden, lave punktopstilling og definere tekstens farve.
Der kan tilføjes endnu flere symbollinier og symbollinier kan fjernes, afhængig af den enkelte brugers behov :
7.2 Exempel : Gadefest
Prøv nu at skrive følgende text i editoren :
Asfaltbal Hele gadens beboere inviteres hermed til fest d. 22.6.2003 kl. 18:00 i festlokalerne. De ”Glade musikanter” sørger for musikken, der vil være mulighed for at købe grillmad og drikkevarer. Svar udbedes. Med venlig hilsen festudvalget.
Indholdsmæssigt er texten i orden, men layoutet er elendigt. Med et textbehandlingsprogram er der mulighed for at peppe textens fremtoning en hel del op.
Hvis du arbejder i samme dokument, som du oprettede ovenfor, så har den allerede fået navnet invitation. Bemærk at texten med et sigende navn gør det nemt at skelne filen fra andre filer. Det er en god idé jævnligt at gemme teksten fx ved at bruge genvejstasten ctrl+s. Der findes ingen regler for, hvor ofte texten skal gemmes. Personligt foretrækker jeg at lave en sikkerhedskopi, når jeg har arbejdet ved computeren i et par timer eller lavet et par siders text.
Nu skal indbydelsen gøres mere spændende. Marker hele texten, ved at vælge undermenuen Rediger og klik på Marker alt. Til nogle kommandoer er der en genvej, som det fremgår af menupunkterne. For at markere hele texten kan genvejen ctrl+a bruges. Herefter :
Asfaltbal
Hele gadens beboere inviteres hermed til fest
d. 22.6.2002 i festlokalerne kl. 18:00
De ”Glade musikanter” sørger for musikken,
der vil være mulighed for at købe grillmad og drikkevarer.
Svar udbedes.
Med venlig hilsen festudvalget.
Og husk nu at gemme filen med ctrl
+ s
7.3 Star Office – detaljeret gennemgang
Stavekontrol :
Stavekontrol aktiveres fra undermenuen Funktioner - Stavekontrol
eller brug genvejstasten F7. Stavekontrollen gennemløber
texten, viser de ord den ikke kan slå op i ordbogen og lader brugeren
bestemme hvilken handling der skal udføres. Måske er ordet
et navn og derfor ikke med i ordbogen, så skal den foreslåede
rettelse ignoreres eller hvis det er et navn/ord der ofte bruges, så
kan det tilføjes til ordbogen. Hvis det er en stavefejl, så
foreslår stavekontrollen et eller flere alternativer i en liste, hvorfra
fejlen kan erstattes med det rigtige ord. Texten vises i en inputbox, men
brugeren kan også selv lave rettelser stavekontrollen ikke foreslår.
I Funktioner – Autokorrektur/Autoformat... kan opsætningen
af stavekontrollen ændres, fx. kan brugeren ignorere bestemte typer
ord, erstatte ord, lave specielle undtagelser m.m.
For at vælge det sprog stavekontrollen skal foretages i, vælg
Funktioner – Stavekontrol - Sprog og vælg sprog fra listboxen.
Med synonymordbogen (Funktioner – Synonymordbog...) kan Star Office
foreslå en liste af synonymer til nogle ord.
Autokorrektur laver en del rettelser, mens texten skrives. Opsætningen til Autokorrektur kan ændres, så brugeren selv har indflydelse på i hvilket omfang, der løbende skal laves rettelser. Gør exempelvis følgende :
Indsæt billede, text eller figurer: Fra undermenuen Indsæt kan der tilføjes forskellige elementer i texten. Med denne facilitet opnås en højere grad af ensartethed og korrekthed i dokumentet. Det er muligt at tilføje sidetal, data, klokkeslæt, forud definerede texter, billeder etc. For at indsætte grafik gøres følgende :
Spalter og koloner:
Skal der tilføjes kolonner så vælg Formater
– Kolonner... i denne dialogbox bestemmes antal kolonner, deres bredde,
afstand mellem spalterne, om der skal være streg mellem spalterne
etc.
Tabeller laves via undermenuen Indsæt
– Tabel eller genvejstasten ctrl+F12. Herfra defineres antal
rækker og kolonner tabellen skal have, samt yderligere tabel-opsætning.
Rammer kan oprettes fra undermenuen Indsæt – Tabel. Der kan
vælges mellem forskellige typer rammer.
I papirudgaven af dette dokument har jeg valgt at lave et sidehoved :
”Informationsteknologi – introduktion og guide side 27”
Der kan også være en sidefod i et dokument. For at oprette sidehoved eller sidefod, så gør følgende :
Det er muligt at danne sig et indtryk af den færdige udskrift, inden
printeren begynder at sluge papir og farvetoner. Klik på Vis udskrift/Sideudskrift
fra Filer og der vises et skærmbillede, omtrent som en udskrift
af dit dokument vil se ud. Med tasterne Page Up og Page Down kan der bladres
i det viste dokument. Efter at have set det viste udskrift kan det udskrives
ved at klikke på printer-ikonet Udskriv. Det er også
muligt at vende tilbage til editoren og lave eventuelle rettelser ved at klikke
på ikonet Luk vindue.
Et dokument kan også udskrives fra editoren enten ved at klikke
på printer-ikonet Udskriv i funktionslinien eller vælge
Filer – Udskriv fra menulinien. Det nemmeste er at bruge genvejen
ctrl+p. I dialogboxen vælges printeren der skal udskrives på,
hvor meget af dokumentet der skal udskrives og i hvor mange exemplarer. Det
er muligt at sætte de fleste printere op til at udskrive i en lav kvalitet,
hvor der spares på farvetoner, ligesom det er muligt at vælge
en særlig høj udskriftskvalitet, dette valg kan eventuelt foretages
fra dialogboxen Egenskaber.
Link til mere viden: