8.0 Regneark
Der findes mange udmærkede programmer der kan lave regneark, nogle
af de mest udbredte er MS Excel og Star Office. Med regneark er det muligt
at lave omfattende regnskaber, beregninger, skemaer, planer etc. Opgaver
der er oplagte for en computer at udføre. I denne guide er det muligt
at blive at blive introduceret i anvendelse af Star Office Calc. Star Office
er ikke bare et textbehandlingsprogram, men et helt office-miljø
der omfatter database, regneark, tegne- og præsentations-programmer
og er dermed et af de mest seriøse programmer på markedet. Desuden
er det muligt at anskaffe sig en gratis version, det distribueres under Open
Source.
Efter opstart af computeren vises skrivebordet, hvorfra brugeren nemt
og hurtigt kan opstarte et program fra en af ikonerne. Et dobbeltklik på
ikonet for Star Office Calc giver besked til operativsystemet om at starte
det. Operativsystemet kontrollerer om programmet existerer, loader det
og lader nu Star Office Calc blive afviklet på computeren. Hvis ikke
der er et ikon for det ønskede programmet, så :
- Klik på Start i nederste venstre hjørne.
- Træk musecursoren op i menupunktet Programmer.
- Dobbeltklik på Star Office Calc.
8.1 Star Office Calc generelt
Efter opstart af Star Office vises et skærmbillede med en masse
celler. Det er arbejdsområdet hvor der skrives værdier, text,
formler, regneudtryk etc. Alle cellerne er struktureret i rækker og
kolonner, så der nemt og entydigt kan refereres til en celle. Et regnearkdokument
består af en eller flere regneark. Figur 31 viser skærmbilledet
brugeren præsenteres for, når Star Office calc opretter et nyt
regenark. Øverst er titellinien, her står at det er Star Office
der arbejdes i og dokumentet kaldes for ikke-navngivet 1, indtil brugeren
omdøber den eller henter et andet regneark. Under titellinien er menulinien,
to symbollinier – funktions- og objektlinien samt en formellinie.
Figur 31 : Skærmbilledet for MS Excel omfatter titellinie, værktøjslinier,
arbejdsområde samt andre redskaber der letter arbejdet med at lave
regneark.
Menulinien i Star Office calc omfatter følgende undermenuer:
- Filer, herfra åbnes et nyt regnenark eller et existerende
regneark. Et regneark der arbejdes på kan gemmes fra denne undermenu.
Det er også muligt at udskrive regnearket på printeren. Star
Office afsluttes også fra denne undermenu. Prøv at klikke på
Gem som ... i en dialogbox spørges om, hvilket navn regnearket
skal have. Skriv budget i feltet Filnavn: og klik på Gem.
Nu er der oprettet en fil til regnearket, der bliver gemt i mappen Dokumenter
med navnet budget. I editorens titellinie er navnet anført, så
det er muligt at se, hvilket regneark der arbejdes i.
- Rediger, fra denne undermenu er det muligt at fortryde ændringer,
klippe og kopiere dele af et regneark samt søge og erstatte i dele
af et regneark.
- Vis, her vælges hvilke menulinier der skal vises på
skærmen og hvordan hele skærmen skal fremstå, mens der
arbejdes i regnearket. Det vil som regel være tilstrækkeligt
at vælge funktionslinie, objektlinie og formellinie, som vælges
fra menupunktet symbollinier.
- Indsæt, gør det muligt at indsætte celler,
rækker, kolonner og yderligere regneark. Herfra indsættes også
specielle tegn. Desuden stilles der et stort udvalg af funktioner tilrådighed.
Det er muligt at navngive celler ligesom der kan indsættes diagrammer,
funktioner, billeder, figurer og andre specielle faciliteter i dit regneark
fra denne undermenu.
- Formater, her vælges hvordan tegnene i regnearket
skal præsenteres dvs. skrifttype, typografi, størrelse etc.
Celler, rækker og kolonners præsentation kan defineres her.
Brugeren bestemmer også hvor store marginer der skal være samt
eventuelle spalters fremtræden.
- Funktioner, her er programmets stavekontrol og programmets
korrekturredskaber. Desuden er det muligt at lave generelle indstillinger
for hele Star Office calc fra denne undermenu.
- Data, er et redskab til forskellig databehandling.
- Vindue, det er muligt at arbejde på projektmappen
i flere vinduer.
- Hjælp, i version 5.2 er hjælpmenuen på
engelsk hvilket skulle være ændret i version 6.0, så det
er muligt at få hjælp på dansk. I hjælpmenuen er
der en guide og en mulighed for at få aktiv hjælp. Prøv
at markere Help Agent (fluebenet skal være sat), en lille
beskedbox viser løbende hvilke funktioner der udføres og giver
gode hint til brugeren.
Symbollinier:
Under menulinien ligger funktionslinien, der omfatter genveje til de mest
brugte funktioner. Det er muligt at hente indholdet i en fil, gemme et regneark
og udskrive et regneark på en printer. Under funktionslinien ligger
objektlinien, her er der genveje til endnu flere funktioner der ofte anvendes
i regnearket. Det er muligt at bestemme tegnenes skrifttype, typografi samt
størrelse. Det er også muligt at bestemme regnearkets opstilling,
lave punktopstilling og definere tekstens farve.
Det er muligt at tilføje endnu flere symbollinier eller fjerne symbollinier,
afhængig af den enkelte brugers behov :
- Klik på undermenuen Vis.
- Vælg Symbollinier, du får nu vist en liste over
værktøjslinier.Funktion og Objekt er sandsynligvis
allerede markeret.
- Klik på nogle af værktøjslinierne og dan dig
et indtryk af funktionen Symbollinien.
- Til sidst skal kun værktøjslinierne Funktion
og Objekt være aktive.
Den sidste linie er formellinen, som viser hvilken celle der arbejdes
i. Desuden er der en inputlinie til indlæsning af text, værdier
og formler. Selve regnearket er struktureret i rækker og kolonner,
32.000 rækker og 256 kolonner inddelt i et koordinatsystem, der gør
det nemt at referere til en celle. Det er også muligt at navngive celler.
Ligesom cellerne kan gøres mindre eller større.
Opret et
regneark : En ny fil åbnes ved at klikke på
Ny(t)-ikonet
i undermenuen
Filer. En existerende fil åbnes ved at :
- Klikke på mappeikonet i funktionslinien.
- Eller klik på menupunktet Åbn fra undermenuen
Filer, der vises en dialogbox med en oversigt over filer i en
mappe. Det er også muligt at bruge genvejen ctrl+o.
- I dialogboxen er det muligt at navigere rundt i filstrukturen,
enten ned i hierarkiet ved at dobbeklikke på en mappe eller op i hierarkiet
ved at klikke på dette ikon:
Dobbeltklik på filnavnet og den hentes ind i editoren, klar til
at blive skrevet i.
Første gang en fil skal gemmes :
- Klik på diskette-ikonet funktionslinien.
- Klik på Gem som....
- Giv filen et sigende navn og vælg den mappe hvori filen skal
gemmes.
- Klik på OK.
- Efterfølgende kan filen gemmes ved at klikke på diskette-ikonet
eller genvejen ctrl+s.
8.2 Exempel : Familien Nielsens budget
I dette exempel illustreres hvordan et regneark kan oprettes og viser samtidig
nogle af dets stærke muligheder. Når Excel er opstartet så
navngiv det uskrevne regneark ved at klikke på Gem-ikonet i
funktionslinien. Kald regnearket for budget og gem det i en mappe oprettet
til formålet.
Venstreklik på feltet A2 og hold museknappen nede, træk musen
ned over regnearket til felt I29, slip museknappen. Nu er arealet der skal
være baggrund for regnearket markeret. Klik på Fyldfarve-ikonet
i formateringslinien og vælg en lys farve. Start med at lave texten
til regnearket :
- I felt B3 skrives: Budget for familien Nielsen
- Marker texten (træk musen hen over texten i formellinien)
og klik på Fed-ikonet eller genvejstasten ctrl+f.
- Da denne textdel skal være overskrift så giv den 24
punkt i skriftstørrelse, som vælges i listen over Skriftstørrelse
fra objektlinien.
- I felt B4 skrives: Budget pr. måned 2002
- Markerer texten og sæt skriftstørrelsen til 18 punkt.
- I felt B6 skal der stå Indtægter : , texten skal kursiveres,
sættes til fed og have størrelsen 12 punkt.
- I felt B13 skal der stå Udgifter : , texten skal kursiveres,
sættes til fed og have størrelsen 12 punkt.
- I felt B28 skal der stå Resultat : , texten skal kursiveres,
sættes til fed og have størrelsen 12 punkt.
- I felt C7 skrives: timeantal :
- I felt D7 skrives: timeløn :
- I felt E7 skrives: skatte% :
- I felt F7 skrives: nettoløn :
- I felt B8 skal der stå Karsten : og i B9 skal der stå
Kirsten :
- Venstreklik og marker celle B15. Skriv følgende med et linieskift
efter hvert ord : Termin Varme El Telefon Fagforening Forsikring Diverse
Dagligvarer
- I felt B11 skal der stå Indtægter i alt : og i B26
skal der stå Udgifter i alt :
- Gem regnearket, klik på Gem-ikonet i standardlinien
eller genvejstasten ctrl+s.
Nu er texten til regnearket lavet og der skal indsættes værdier
samt regneudtryk i cellerne:
- Skriv 160 i C8 og 150 i C9.
- I D8 skal der stå 135 og i D9 skal der stå 125.
- I de to felter under skatte% skrives 45.
- Venstreklik og marker celle F15 og skriv med linieskift efter hvert
tal : 6000 1200 400 300 2100 800 4000 6000.
- I F8 skrives nøjagtig følgende regneudtryk =C8*D8-(C8*D8*E8/100)
og klik på det grønne flueben i formellinien.
- I F9 skrives nøjagtig følgende regneudtryk =C9*D9-(C9*D9*E9/100)
og klik på det grønne flueben i formellinien.
- Der findes funktioner der gør regneudtrykkene nemmere at
lave, fx. autosum. Venstreklik i felt H11 og klik på Autosum
i standardlinien og der står nu =SUM() i feltet.
- Marker felterne F8 og F9, dvs. venstreklik på F8 og træk
musen ned i F9, tryk på Enter. Nu viser felt H11 summen af felterne
F8 og F9.
- Klik med musen i felt H26, klik på Autosum.
- Marker felterne fra og med F14 til og med F26 og tryk på
Enter.
- I H28 skrives =H11-H26 og vælg understregning:
- fra Rammer-ikonet i objektlinien.
- Husk at gemme det der er lavet indtil nu.
Til sidst kan der være lidt layout-mæssig finpudsning. Jeg
synes at H-kolonnen er for sammenpresset med F-kolonnen. Med musen i topmargen
i det punkt mellem H og I hvor musecursoren ændres fra et hvidt kryds
til en sort streg med en dobbeltpil på tværs, trækkes kolonnen
lidt til højre. Som hovedregel skal text være venstrestillet
og tal skal være højrestillet. Klik på E8 og med de tre
justeringsikoner i formateringslinien kan du bestemme, hvor i feltet 45 skal
stå. Marker de celler hvor talformatet skal repræsenteres i
valuta og klik på valutaikonet i objektlinien. Lav sikkerhedskopi til
sidst. Ovenstående anvisninger burde føre frem til omtrentlig
dette resultat :
8.4 Star Ofice Calc – detaljeret gennemgang
Star Office Calc stiller en lang række funktioner og faciliteter
til rådighed, som gør det nemt at lave et regneark. Dels er
det muligt at fremstille text og illustrationer i et omfang der svarer til
avancerede textbehandlingsprogrammer. Dels er det muligt at lave beregninger,
indsætte formler etc. i et omfang der gør regneark til et stærkt
redskab. I det følgende laves en mere detaljeret gennemgang af de forskellige
faciliteter og deres funktionalitet.
Et regneark består af text, talværdier og formler, som indlæses
i formelliniens inputlinie. Ved indlæsning af text er der samme muligheder
for at manipulere på texten som i de fleste textbehandlingsprogrammer.
I det følgende gennemgås hvordan.
Formatering:
For at bestemme skrifttypen for et markeret område gør følgende:
- Klik på Formater.
- Vælg Celle...
- Vælg fanebladet Skrifttype.
- Herfra bestemmes tegnenes type, typografi, størrelse, farve
etc..
- Når det markerede område er formateret færdigt
så klik OK.
Enkelttegn eller dele af text kan ændres ved at markere textdelen,
enten med musen eller klik på rækken i venstremargen eller kolonnen
i topmargen.
Stavekontrol:
Stavekontrol kan regnearket også udføre. Vælg undermenuenFunktioner
i menulinien og klik på Stavekontrol.... Genvejstasten F7
kan også bruges. Med AutoKorrektur/AutoFormat kan omfanget
af stavekontrol præciseres :
- Klik på undermenuen Funktioner.
- Klik på AutoKorrektur....
- Klik på fanebladet Undtagelser....
- I inputlinien Skriv ikke med stort efter: skrives fx.,
klik på Ny.
- I inputlinien Ord der begynder med to store bogstaver: skrives
MSWord, klik på Ny.
- Klik på OK.
Nu kan MSWord skrives uden at det bliver rettet til Msword. Og punktumet
i forkortelsen fx. opfattes ikke som afslutning på en sætning,
hvor det efterfølgende bogstav skal rettes til stort.
Indsæt billede, text eller figur:
Fra undermenuen
Indsæt er det muligt at tilføje forskellige
elementer i regnearket, fx. celler, rækker, kolonner, funktioner,
billeder etc. For at indsætte grafik gøres følgende:
- Klik på Indsæt.
- Vælg Billede.
- Vælg Fra fil ..., et billede eller en textfil kan
indsættes i texten fra dette menupunkt. Find filen ved at navigere
rundt i filhierarkiet og dobbeltklik på den ønskede fil.
- Når det grafiske element der skal indsættes i texten
er valgt, så lav eventuelle tilpasninger vha. værktøjskassen
der vises ved et højreklik på billedet.
Typografikatalog:
Ofte er der brug for ensartet opstilling text. Star Office Calc har en
række forudindstillede formater, som brugeren kan vælge imellem.
Prøv at :
- Markere et område i et regneark.
- Vælg Formater i menulinien.
- Klik på Typografikatalog....
- Herfra er det muligt at vælge forskellige grafiske fremstillinger
og selv lave typografier.
I papirudgaven til dette dokument har jeg valgt at lave et sidehoved
:
”Computeren – introduktion og guide side 27”
Der kan også være en sidefod i et regneark. For at oprette
sidehoved eller sidefod så:
- Klik på Indsæt.
- Vælg Sidehoved eller sidefod og klik på
Standard.
- Skriv nu texten i det afmærkede felt. Og klik med musecursoren
udenfor feltet.
Det er muligt at tilknytte kommentarer og små beskeder til enkelte
celler.
- Vælg Indsæt.
- Klik på Note.
- Skriv texten der skal vises, klik på en celle udenfor det
område noten er knyttet til.
- Herefter vises beskeden når musen trækkes henover de
felter der har fået tilføjet kommentarer.
Text er kun en del af regnearket, talværdier og formler vedrører
selve regnearkets substans. I det følgende gennemgås disse elementer.
Det kan være noget kedeligt og tørt stof, men giv dig god tid
til læsningen og læs det så en gang til, hav tålmodighed,
så skal det nok falde på plads.
Talformat: Tal kan
forekomme i mange forskellige former. I vores bevidsthed kan tal være
uendelig store eller uendelig små, computere kan også arbejde
med meget store eller meget små tal, men der vil altid være en
grænse for hvor store eller hvor små de er. I Star Office Calc
er det muligt at vise tal, der har op til 9 cifre i en celle, desuden gemmer
Star Office Calc de 15 mest betydende cifre i et tal. Tal kan forekomme som
almindelige heltal fx. 713, som exponentialnotation fx. 7,13E+02 eller som
decimaltal fx. 713,00. Den enkelte celle eller dele af projektmappen sættes
op til bestemte talformater ved at :
- Ved at markere området der skal formateres.
- Klikke på undermenuen Formater.
- Vælg Celler....
- Vælge fanebladet Tal, i dialogboxen vælges den
kategori talene skal tilhøre og hvor mange decimaler der skal være.
I exempel-boxen kan ses hvordan tallet vil blive vist.
Regneudtryk:
Regneudtryk, som vi lærte dem i folkeskolen, er typisk bygget op
på følgende måde:
<værdi> <operator> <værdi>
hvor <værdi> kan være en talværdi eller et regneudtryk.
Talværdier opdeles i forskellige kategorier som anført ovenfor.
<operator> kan være en af de gyldige beregningsoperatorer, fx.
* / + - (de 4 aritmetiske operatorer) eller = < > (sammenligningsoperatorer).
Når en formel indlæses i en celle i Star Office Calc, så
skal den følge dette format :
=<værdi><operator><værdi>
Formlen starter med et lighedstegn men følger ellers det format,
de fleste kender for et regneudtryk. Hvis formlen ikke starter med et lighedstegn,
så forventer Excel, at der enten kommer noget text. Efter lighedstegnet
kommer <værdi> som kan være et gyldigt tal, navnet på
en celle eller en funktion. <operator> er regneoperatorerne som nævnt
ovenfor, bemærk at multiplikations- og divisionsoperatorene har højere
prioritet end additions- og substraktionsoperatorene (dvs. 2+3*4=14 mens
(2+3)*4=24).
Funktioner:
Der følger mange funktioner med i Star Office Calc. Formatet for
en funktion er :
funktionsnavn(argumentliste)
brugeren kan selv indskrive funktionsnavnet direkte i formellinien, men
vælges formlen fra Star Office Calc's liste over funktioner, så
undgåes fejlindtastning. Argumentliste er enten en talværdi,
som gennemgået ovenfor, efterfulgt af eventuelt flere talværdier.
Argumentlisten kan også indeholde referencer til celler i regnearket.
Funktionen returnerer en talværdi.
En funktion tilføjes regnearket ved at :
- Venstreklik på cellen hvor funktionen skal returnere en værdi.
- Vælg Indsæt fra menulinien.
- Klik på Funktion... eller anvend genvejen ctrl+F2.
- Vælg den ønskede funktion.
- Indlæs enten talværdier eller cellereferencer i inputlinierne.
- Klik OK.
Navngivning:
Indtil nu har de enkelte celler været navngivet ud fra rækken
og kolonnen de befandt sig i. Q23;XW54 er tågesnak, som kan virke intetsigende
og forvirrende, for den der sidder og laver et regneark. Det er muligt at
navngive celler for at lette arbejdet, med at lave regneark :
- Vælg Indsæt.
- Klik på Navn.
- Vælg Definer..., giv cellen et sigende navn.
- Klik på OK, bemærk at det nye navn bliver vist
i formellinien.
Udskriv:
Det er muligt at danne sig et indtryk af den færdige udskrift, inden
printeren begynder at sluge papir og farvetoner. Samme funktion kan opnås
ved at vælge
Filer –
Vis udskrift i menulinien. Efter
at have set udskriftet, så kan det udskrives ved at klikke på
printer-ikonet
Udskriv. Det er også muligt at vende tilbage
til editoren og lave eventuelle rettelser ved at klikke på
Luk vindue-ikonet.
Et dokument kan udskrives fra editoren enten ved at klikke på printer-ikonet
Udskriv i funktionslinien eller vælge udskriftsfunktionen fra
Filer – Udskriv... fra menulinien eller ved at bruge genvejstasten
ctrl+p. I dialogboxen skal der eventuelt vælges en printer der
skal udskrives på, hvor meget af dokumentet der skal udskrives og
i hvor mange exemplarer. Det er muligt at sætte de fleste printere
op til at udskrive i en lav kvalitet, hvor der spares på printerfarven,
ligesom det er muligt at vælge en særlig høj udskriftskvalitet,
dette valg kan eventuelt foretages fra dialogboxen
Egenskaber.
Top Email til Webmaster
Mainmenu