website - analyse,
design og implementering
En
hjemmeside er et dokument på World Wide Web, en tjeneste på
Internettet der blev udviklet omkring 1990. På daværende tidspunkt
blev der gjort flere forsøg på at udvikle et system, hvor
forskellige dokumenter kunne referere til hinanden. Bl.a. Tim
Berners-Lee fra det europæiske institut for partikelfysik CERN, som
udviklede et system bestående af:
- en
server, hvor brugerne kunne have deres dokumenter liggende på.
- en
browser, så det var muligt at se dokumenterne.
- en
editor der gjorde det muligt at lave dokumenter.
Et
videnskabelig dokument kan have temmelig mange henvisninger til andre
forskeres artikler, afhandlinger, undersøgelser og andre
videnskabelige dokumenter. Med det system Tim Berners-Lee udviklede,
blev det muligt for fysikerne på CERN at få adgang til hinandens
dokumenter med et enkelt museklik. Og i april 1993 frigiver CERN
systemet, vi i dag kalder WWW, en tjeneste på Internettet med adgang
til adskillige milliarder hjemmesidedokumenter.
Et
hjemmesidedokument består af kode, der kaldes HTML (Hyper Text
Markup Language). HTML-koden beskriver bl.a. skrifttype,
skriftstørrelse, billeder samt links til andre dokumenter. På de
fleste hjemmesider kan du se koden fra browserens menupunkt Vis
-> Kilde . Prøv at se koden for dette dokument du er ved
at læse lige nu, det ser temmelig kryptisk ud, men heldigvis kan
forskellige programmer generere HTML-kode, så brugeren er fri for at
huske alle de mystiske koder.
Der
er mange måder at strukturere udviklingsforløbet for en hjemmeside.
I dette oplæg foreslås at arbejdsgangen deles op i tre dele, en
analysedel, en designdel og selv implementeringen. Metoden kan
sammenlignes med et byggeprojekt. Analysedelen varetages af
arkitekten, hvis opgave det er at svare på, hvad der
skal bygges. Designdelen er ingeniørens opgave og giver svar på,
hvordan byggeriet udføres. Implementeringsdelen
udføres af håndværkeren, som realiserer selve byggeriet. I
oplægget er der en række ideer til, hvordan hjemmesideudviklingen
kan gribes an, men det er op til udvikleren selv, at fravælge og
tilvælge metoder, der foreslås i dette oplæg.
Første
gang du laver et website, kan du afprøve dine ideer på et af de
gratis steder. Fx. er det muligt at oprette gratis hjemmesider på
skysite.dk, www.webyen.dk
og www.123hjemmesider.dk,
hos din Internetudbyder er det sandsynligvis også muligt at oprette
en hjemmeside, hvor du kan afprøve nogle ideer, inden du bruger
penge på et webhotel.
I
dette oplæg betegnes det enkelte dokument (inkl. billeder, links,
video, lyd etc.) som en hjemmeside, mens alle hjemmesider knyttet til
et domæne kaldes for et website.
Analyse
Nedenfor er opremset nogle af de
overvejelser, det er hensigtsmæssigt at foretage i større eller
mindre omfang, når man skal finde ud af, hvad ens
website skal indeholde.
- Målgruppedefinition - hvem henvender
dit website sig til? Med en definition af målgruppen bliver det nemmere
at fastholde den røde tråd. Substansen i et website afhænger af om
målgruppen er familie og venner, kunder, medlemmer af en forening eller
en helt anden gruppe.
- Website-kategorisering – i
forlængelse af målgruppedefinition kan det af samme årsag være
hensigtsmæssigt, at gøre sig nogle tanker om hvilken type website der
skal udvikles. Er det et website der skal promovere produkter, er det
et privat website eller er det et website i foreningsmiljøet?
- Disposition omfattende tidsplan og
arbejdsdeling – opgaveformulering, uddelegering af opgaver og milepæle
hjælper til, at udviklingsforløbet ikke løber af sporet.
- Skitse – lav et udkast til lay-out
samt oversigt over hierarki af undersider.
- Inspiration fra andre lignende
websites – hvorfor genopfinde den dybe tallerken, genbrug gerne andres
gode ideer.
- Metoder – overvej arbejdsmetoder der
skal anvendes i udviklingsforløbet, fx. top-down, bottom up,
prototyping, vandfaldsmetode ...
- Indsamle materiale - links og
illustrationsmateriale bør indsamles i rigelige mængder. Indsamlet
materiale bør være aktuelt, informativt og relevant.
- Bestem i hvilket omfang weblog,
RSS-feeds, podcast, debatforum, Youtube, gæstebog, facebook og lignende
skal anvendes.
Formålet med Websitet bør defineres
omhyggeligt, derefter bør du finde frem til de underordnede idéer,
der understøtter formålet. Også målgruppedefinition er vigtigt i
starten af udviklingsfasen. Det kan være nødvendigt at tilpasse
formål, underordnede idéer og målgruppe løbende under
udviklingsarbejdet.
Design
I designdelen udskiftes
arkitektkasketten med ingeniørkasketten. Med udgangspunkt i skitsen
udarbejdet i analysedelen uddybes, hvordan dit website skal
realiseres. Lay-out skal præciseres, vær særlig opmærksom på,
hvordan funktionalitet, interaktivitet samt hjælp/fejlfinding
udføres. Sammenfattende understøtter et godt
design:
- Vedligeholdelsesvenlighed.
- Kort accesstid – fx. max. 50 kb
pr.side.
- At budskabet er klart, tydeligt og
ensartet.
- Sprogbrug afpasset målgruppe.
- Dynamiske og interaktive faciliteter.
I designforløbet vælges også
værktøjerne, der skal anvendes i implementeringsforløbet – fx.
Kompozer, Stones webwriter, java, php.... Tag også stilling til
domænenavn og hvilken server website skal ligge på (egen server,
domænehotel eller internetudbyderens server).
Webdesign handler om at formidle
information på en måde, der på afgørende punkter adskiller sig
fra traditionelle medier. Websites understøtter interaktiv
informationsformidling samt adgang til al information på
internettet. Et godt webdesign er kendetegnet ved, at det er nemt og
hurtigt at finde information.
Implementering
Nu er beskrevet, hvad og hvordan dit
website skal laves. Håndværkerne skal tilkaldes og alle
hjemmesiderne skal genereres i et website, som lægges ud på World
Wide Web. Det er muligt at formidle et budskab på en ny og
revolutionerende måde, World Wide Web er:
- Et multimedieværktøj der udover at
formidle text, kan formidle grafik, billeder, video, lyd etc.
- nem adgang til information. Ved
hjælp af. links er det nemt at surfe rundt på Internettet og tilegne
sig viden fra alle andre hjemmesider.
- Udover HTML så anvendes også
værktøjerne scripts, PHP, ASP, flash, CSS o.lign.
HTML er ikke et programmeringssprog
(som fx. PHP, Pascal og C++). Programmeringssprog består af koder og
instruktioner, som anvendes til at fortælle computeren – eller
rettere processoren –, hvad den skal lave på udvalgte data. HTML
derimod er et opmærkningssprog, der genererer et text-dokument eller
mere præcist HTML-instrukser og -koder beskriver, hvordan en browser
skal præsentere et multimediedokument. HTML står for Hyper Text
Markup Language.
For at lave HTMLdokumenter skal der
tilføjes HTML-koder til det oprindelige dokument, hvorefter det kan
vises i en browser. Se figur 1.
Figur 1 : I dette afsnit gennemgås
hvordan du udfører trin II og III.
Det er muligt, og kan til tider også
være nødvendigt, at skrive HTMLkoder direkte ind i sit dokument i
en simpel editor, som fx. Notesblok uden brug af hjælpemidler. Men
det er besværligt og ressourcekrævende med stor sandsynlighed for
mange fejl. Heldigvis findes værktøjer, som gør det noget nemmere
at lave et HTMLdokument.
Kompozer er en WYSIWYG-editor (WYSIWYG
= What You See Is What You Get), dvs. en arbejdsplads til et
dokument, hvor det brugeren skriver, bliver vist som det præsenteres
i en browser. Mens der arbejdes med dokumentet, kan editorens
værktøjer anvendes og det vil være muligt umiddelbart at se,
hvordan ændringer præsenteres i en browser. Markeres en del af
texten til at være fed, så vises den umiddelbart fed. Markerer du,
at der skal være et link, så vises der et link etc. Til sidst
gemmes dokumentet som et HTMLdokument med alle dets koder og
instruxer.
Trellian, WebPage, Dreamweaver, Amaya og FrontPage er
andre eksempler på WYSIWYG-editorer. Det kan også være nødvendigt
at anvende andre programmer under udviklingen af et HTMLdokument, fx.
programmer til billedbehandling, tegninger, animationer, database,
online programafvikling etc.
Til sidst skal dokumentet lægges ud på
nettet. Dokumentet gemmes på den server, hvorfra ens website er
tilgængeligt. For at overføre dokumenter fra ens egen computer til
serveren skal man have et filoverførselsprogram, jeg anvender
CuteFtp, men stifinder i Windows kan også bruges.
Figur 2 : Der anvendes adskillige
programmer til udviklingen af en hjemmeside.
HTML
–
et exempel
HTML består af instruktioner, der
definerer, hvordan browsere skal præsentere et givent dokument.
Texten til en hjemmeside er i princippet en lang sekvens af tegn,
brudt op af koder, der bestemmer, hvor der skal være linieskift,
mellemrum, kursiv, spalter, formularer og meget, meget mere.
Men den
vigtigste egenskab ved HTML er, at du kan surfe på internettet. Med
et enkelt klik på musen er du i stand til at springe fra en
hjemmeside til en anden, uanset hvor i verden den befinder sig. Med
hjemmesider lavet i HTMLkode har du nem adgang til enorme mængder
information.
Koden for et link kan se sådan her ud:
<A
HREF="http://www.astronomibladet.dk">Astronomibladet</A>
Prøv at gå ind på en hjemmeside, vælg Kilde... fra menupunktet
Vis og prøv om du kan finde koden til et link.
Som minimum består en hjemmeside af
følgende koder :
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>
Exemplet fortæller browseren, at nu
indlæses et dokument skrevet i HTML-kode, i headeren er der ingen
information om dokumentet. Og i body-delen er der hverken skrevet
text, indsat billeder eller anden information som browseren skal
gengive.
I det følgende kan du se et dokument
anvende forskellige HTML-koder. I højremargenen beskriver jeg i
kommentarkoder, hvad der sker undervejs <!-- dette er
kommentarkode -->.
Ovenstående exempel vil i en browser komme til at se sådan
ud :
For overskuelighedens skyld har jeg
forsimplet koden, fx. er udeladt hvordan HTML håndterer æ, ø og å.
Vil du se den rå HTMLkode, så gå ind på hjemmeside, i browseren
klikker du på Vis og vælg Kilde fra menubjælken.
Her kan du få mer viden om html:
www.dina.kvl.dk/~sestoft/databehandling/html1.html
www.html.dk
http://www.echoecho.com/dk/htmlbasics01.htm
Noget om CSS
CSS (Cascading Style Sheets)
understøtter udvikling af hjemmeside-layout. Hjemmesidens udseende
struktureres og gøres ensartet med CSS. Style Sheets er ikke en del
af html-standarden, men et værktøj der letter vedligeholdelsen af
hjemmeside-layoutet. Med stilark eller CSS-skabeloner defineres,
hvordan hele dokumentet skal se ud.
Fonte, skriftstørrelse, indsættelse
af billedmateriale, marginer og meget mere kan styres med Style
Sheet. CSS kan styre en del af et dokument, et helt dokument eller
flere dokumenter. Det er især når CSS anvendes ved flere
dokumenter, at det bliver et stærkt redskab.
Hvis CSS anvendes på en del af et
dokument, så tilføjes CSS-kode til <P>koden. <P>koden
er en HTML-kommando og definerer et afsnit. Følgende exempel på
CSS-kode sikrer ensartet font, farve og position: <P
STYLE="font-family: skrifttype; color: farve; margin-top:
position">
Hvis en skabelon skal gælde for et
helt dokument, erklæres CSS-koden i dokumentets header efter
følgende syntax :
<STYLE TYPE=TEXT/CSS>
font-family {skrifttype}
color {farve}
margin-top {position}
</STYLE>
Hvis den samme skabelon skal anvendes
til flere dokumenter oprettes en fil, hvis indhold overholder
følgende syntax :
font-family {skrifttype}
color {farve}
margin-top {position}
Dokumenterne der skal anvende
skabelonen, skal have følgende link :
<LINK REL=STYLE TYPE=TEXT/CSS
SRC=sti> sti angiver, hvor skabelonen skal hentes fra.
Her kan du finde mere viden om CSS:
http://www.html.dk/tutorials/css/
http://www.w3.org/Style/
Noget
om PHP
Ganske kort fortalt så er PHP et open
source programmeringssprog, der er meget anvendt til udvikling af
web-applikationer. Det kan afvikles på mange forskellige platforme
og er et "serverside" sprog. D.v.s at koden afvikles på
serveren, inden den sendes til klienten, i modsætning til f.eks.
Javascript, der afvikles af klienten.
PHP ligner c-kode, hvilket
illustreres med følgende tre eksempler.
Eksempel på sekventiel
kontrolstruktur:
<?php
echo ”Hello world”;
?>
Eksempel på selektiv kontrolstruktur:
<?php
if condition {
print ”Betingelse er sand”;
}
else {
print ”Betingelse er falsk”;
}
?>
Eksempel på iterativ kontrolstruktur:
<?php
$count = 10;
while ($i < $count) {
$i++;
echo ”$i . – gennemløb”;
}
?>
Her kan du få mere at vide om php:
www.phpartikler.dk/
lacweb.dk/phpweb/index.htm
www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/340/
Noget
om javascript
Hvor PHP og ASP afvikles på serveren,
så afvikles javascript på klienten, dvs. på brugerens computer.
Javascript er et objektorienteret sprog, der bla. omfatter objekter
tilknyttet til HTML-elementer. Nedenfor vises eksempel på kode i
javascript, som omfatter en if-sætning og en løkke. I eksemplet
kaldes objektet document og metoden write.
if (condition) {
document.write("Sand
betingelse")
}
else {
document.write("Falsk
betingelse")
};
count=10;
i=1;
while (i<count)
{
i++;
document.writeln(i);
document.writeln(" gennemløb
");
};
Du kan få mere at vide om java her:
www.udvikleren.dk/Java/Article.aspx/344/
www.udvikleren.dk/JavaScript/Article.aspx/100/
www.w3schools.com/js/default.asp
Noget om Flash
Flash teknologen er en populær metode
til at tilføje animation, interaktivitet og lignende. Flash
understøtter vektorgrafik, hvilket er en effektiv matematisk måde
at præsentere grafik. Ofte vil grafik blive præsenteret bedre og
fylde mindre end andre metoder til at præsentere grafik. Desuden er
det nemt at udvikle Flash, da brugeren ikke behøver at have kendskab
til programmering.
Du kan få mere at vide om flash her:
http://www.echoecho.com/dk/flash.htm
http://www.w3schools.com/flash/flash_intro.asp
http://www.designstart.dk/help.php
CMS
Ovenfor er gennemgået de værktøjer,
der anvendes i udviklingen af et website. Mange vælger at bruge et
CMS. Content Management System (CMS) er et værktøj, som samler og
integrerer de forskellige www-teknologier på den ene side og på den
anden side skaber en brugergrænseflade, der gør det så let for
brugeren som muligt at generere et website.
Der findes mange forskellige bud på
CMS, her links til nogle af dem:
http://moski2.net/
www.joomla.org/
http://sitemagic.dk/
http://php.opensourcecms.com/
Afslutning
Nu er dit website forhåbentlig
færdigt, lagt op på serveren og tilgængeligt for alle på
Internettet. Men husk det skal vedligeholdes. Ofte forekommer mindre
fejl, som skal rettes. Desuden skal det opdateres jævnligt, så det
færdige website hele tiden opfylder kravene til aktualitet, relevans
og informationsværdi. I en virksomhed eller forening bør der være
en person eller arbejdsgruppe, som er ansvarlig for opdateringen af
det enkelte website.
Her kan du få mere at vide om
website-udvikling:
www.webdesign101.dk
lacweb.dk
www.udvikleren.dk
www.designstart.dk
Oprettet februar 2011,
sidst opdateret februar 2011.
Top
Email til Webmaster
Mainmenu